Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2008

Το τείχος του Βερολίνου έπεσε!

Και για να μην σας μπερδεύω με αινίγματα λέγοντας το «τείχος» της Δυτικής πλευράς της Πάτρας εννοώ την σιδηροδρομική γραμμή που διχάζει και μαραζώνει όλη την Βόρεια πλευρά της Πελοποννήσου.
Πάλι μπερδεμένα τα πράγματα! Σας λέω από τη μια για τη Δυτική πλευρά και τώρα σας λέω για όλη τη Βόρεια πλευρά…
Γρίφος? ΟΧΙ
Ξεκινάω με λίγη ιστορία (για να θυμηθούν οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι).
Η πρώτη εταιρεία σιδηροδρόμων που ιδρύθηκε είναι η:
Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) – 1870
Η πρώτη εταιρεία που σκοπό είχε να συνδέσει σιδηροδρομικά την Ελλάδα με τις άλλες χώρες. Πρόβλεψη της γραμμής Αθήνα – Λαμία (τότε σύνορα της Ελλάδας). Διάφορα προβλήματα με τους εργολάβους την έκαναν την τελευταία εταιρεία που λειτούργησε… (1904)
Η άνθηση του σιδηροδρόμου έγινε επί πρωθυπουργίας Χ. Τρικούπη και οι πιο κάτω εταιρείες ιδρύθηκαν γύρω στα 1880 και λειτούργησαν σχεδόν άμεσα:
Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών - Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ) - 1880
Σιδηρόδρομος Πύργου – Κατάκωλου (ΣΠΚ) - 1881
Σιδηρόδρομος Θεσσαλίας (ΣΘ) - 1881
Σιδηρόδρομοι Αττικής (ΣΑ) - 1882
Σιδηρόδρομοι Βορειοδυτικής Ελλάδος (ΣΒΔΕ) - 1888
Ο Πρωθυπουργός Χ. Τρικούπης ήθελε να καλυφθεί ει δυνατόν όλη η Ελλάδα με σιδηροδρομικό δίκτυο και αυτό όσο το δυνατόν πιο γρήγορα γι' αυτό σε αντίθεση με την πρόταση της αντιπολίτευσης - Α. Κουμουνδούρος, αποφασίζει για μείωση του χρόνου και του κόστους κατασκευής να χρησιμοποιηθεί ο «μετρικός» τύπος γραμμών με πλάτος 1 μέτρο και μόνο ο ΣΕΚ επειδή θα συνδεόταν και με το «εξωτερικό» με τον φαρδύτερο «διεθνή» τύπο 1,44 μέτρα. Αποτέλεσμα τα τραίνα (συρμοί) όλων των άλλων εταιρειών να μην μπορούν να κινηθούν στις τροχιές του ΣΕΚ.
Ο σιδηρόδρομος ήταν το μέσο ανάπτυξης της χώρας κι έτσι σχεδιάζεται να περνάει μέσα απ' όλες τις πόλεις και χωριά. Πρακτικά ήταν το μόνο μαζικό μέσο μεταφοράς – Τα αυτοκίνητα δεν υπήρχαν ούτε καν ακόμα στα σχέδια…(1)
Τα χρόνια πέρασαν, πολλές εταιρείες «χρεοκόπησαν», πολλά δρομολόγια σταμάτησαν (ΣΒΔΕ, ΣΑ, ΣΘ, ΣΠΚ) και ο ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) ενοποιεί τις δύο τελευταίες εταιρείες ΣΠΑΠ και ΣΕΚ και παίρνει «προίκα» το πρόβλημα των γραμμών.
Οι απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση του κοινού αλλάζουν και επιτέλους καταλαβαίνουμε κι εμείς οι Έλληνες ότι το τραίνο είναι το πιο αξιόπιστο , το πιο οικολογικό και το πιο φτηνό μέσο μαζικής μεταφοράς μεγάλων και μεσαίων αποστάσεων. Για τις μικρές αποστάσεις και κύρια μέσα στους αστικούς ιστούς είναι το τραμ και το μετρό – Δεν λέω πάλι τίποτα για τα τραμ που κάποιοι σοφοί ηγέτες μας τα ξήλωναν όπου τα βρίσκανε! Μην νομίζετε ότι κι ο Δήμος Πατρέων υστέρησε! Στα αζήτητα είχε στείλει το τραμ που πήγαινε στην «Άνω πόλη»!
Έτσι ο ΟΣΕ αποφάσισε τον ανασχεδιασμό του δικτύου του. Αυτό συνοδεύεται με αντικατάσταση όλων των γραμμών με το διεθνές πρότυπο και με τον αναγκαίο ανασχεδιασμό των διαδρόμων – «έξω» από οικιστικούς ιστούς – κύρια για να μπορούν οι συρμοί να μπορούν να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες χωρίς να ενοχλούνται και να ενοχλούν.
Πάμε τώρα στα δικά μας. Τι αποφασίστηκε για μας?
Αθήνα – Πάτρα: «Intercity» (Για τα ελληνικά αυτό που λέγαμε παλιά «ταχεία» - στάσεις μόνο σε μεγάλες πόλεις) και «Προαστιακός» (Κάτι σαν αυτό που οι παλιοί λέγανε «γαλατάς» - με αρκετές στάσεις).
Στην αρχή το «Intercity» θα φτάνε στο Πύργο με πιθανή επέκταση Καλαμάτα και ο «Προαστιακός» μέχρι Ολυμπία.
Δυστυχώς όμως έχουμε τις εκπτώσεις! Έτσι μας έμεινε το «Intercity» μέχρι την Πάτρα και ο «Προαστιακός» πάλι μέχρι την Πάτρα…
Οι υπόλοιποι μένουμε με τις παλιές γραμμές και τον σχεδιασμό της διαδρομής που υπάρχει.
Εδώ σπάει η Βόρεια πλευρά σε Ανατολικούς και Δυτικούς της Πάτρας!
Οι Ανατολικοί χωρίς γραμμές μέσα στα χωριά και τις πόλεις, οι Δυτικοί με το «Θεριό» μέσα στα σπίτια τους να θερίζει ζωές! Η Πάτρα μάλιστα κέρδισε την υπογειοποίηση της διαδρομής μέχρι τον κεντρικό σταθμό / λιμάνι για να μην είναι πια διχασμένη!
Το πρόβλημα το έχουν τώρα ο Δήμος Παραλίας και ο Δήμος Βραχναιίκων. Όλα τα παραλιακά τους δημοτικά διαμερίσματα διχοτομούνται! Παραλία – Τσαούση – Ρογίτικα – Μονοδέντρι – Βραχναίικα – Τσουκαλαίικα – Καμίνια…
Εκτός από την όχληση (θόρυβος), εκτός από τον κίνδυνο με όλες αυτές τις «φυλασσόμενες» και αφύλακτες διαβάσεις, κανένας δρόμος που ξεκινάει από την θάλασσα δεν μπορεί να συνεχιστεί χωρίς διακοπή προς τα Νότια (ενδοχώρα)… Και οι δύο Δήμοι έχουν γεμίσει από αδιέξοδους δρόμους!
Αυτή η κατάσταση είναι απαράδεκτη!
Τι κάνουμε τώρα?
Το μόνο που μπορούμε «ΑΓΩΝΑΣ»!
Εδώ δεν είναι μόνο οι Δημοτικοί Άρχοντες που πρέπει να τρέξουν – ίσως αυτοί να είναι οι «μπροστάρηδες», εδώ πρέπει να ξεσηκωθούμε όλοι μας!
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΙΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΜΕΣΟ ΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ.
ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΙ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ!
Αν παρατηρήσετε τα τραίνα που περνούν από και προς Πύργο θα δείτε ότι είναι σχεδόν άδεια, άρα μπορούμε ακόμα να απαιτήσουμε μέχρι να γίνει ο ανασχεδιασμός και η κατασκευή των νέων τροχιών, το δρομολόγιο αυτό να γίνεται με τα λεωφορεία του ΟΣΕ!
Το γεγονός, επίσης, ότι δρομολογήθηκε η κατασκευή της «Ολυμπίας Οδού» (Αθήνα – Πάτρα – Πύργος – Τσάκωνα) μας δίνει την ευκαιρία να απαιτήσουμε την χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, παράλληλα με τον νέο αυτοκινητόδρομο. Συγκέντρωση της όχλησης σε ένα σημείο, αν θέλετε να το πούμε μια ψυχή που θα βγει ας βγει μια φορά…
Στον αγώνα αυτό μπορούμε επίσης να προβάλουμε και μια θετική πρόταση!
Πιο πάνω ανέφερα το τραμ. Δεν ήταν τυχαίο!
Οι παλιές γραμμές – με τις απαραίτητες βελτιώσεις – μπορούν να γίνουν διπλές και να χρησιμοποιηθούν για την εγκατάσταση και λειτουργία τραμ που μπορεί να ξεκινάει από την Κάτω Αχαϊά και να φτάνει στη Πάτρα. Τον Ιούνιο δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ ότι το αεροδρόμιο του Αράξου χαρακτηρίστηκε «Διεθνές» που σημαίνει ότι μπορεί να δεχτεί και πτήσεις εκτός Charter, άρα το τραμ μπορεί να φτάσει κι εκεί δίνοντας καθαρή σύνδεση με το Εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Τα τραμ είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν μέσα σε οικιστικούς ιστούς, μαζί με πεζούς και άλλα οχήματα!
Το τραμ θα αντικαταστήσει τα αναξιόπιστα και ρυπογόνα λεωφορεία!
Το τραμ μπορεί να έχει ισόπεδες διαβάσεις κι έτσι να ανοίξουν όλοι οι δρόμοι!
Το τραμ είναι φιλικό στον άνθρωπο – έχει το χαμηλότερο ποσοστό ατυχημάτων!
Δημοτικοί Άρχοντες δεν είναι εύκολος αυτός ο αγώνας αλλά αξίζει να τον δώσουμε για τα παιδιά μας.
Επί τέλους να πάψουν χαροκαμένοι να ανάβουν εικονοστάσια στις διασταυρώσεις του τραίνου.
Επί τέλους να αναπνεύσουν οικιστικά τα χωριά μας.
Θέλω να πιστεύω ότι θα μας βρείτε όλους παρόντες σ' αυτόν τον αγώνα!


(1) Για ιστορικούς λόγους… Οι παλιές Εθνικές Οδοί φτιάχτηκαν πολύ αργότερα και σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι λίγο ή πολύ ακολουθούν τις γραμμές του τραίνου – αντικατάσταση του μαζικού μέσου μεταφοράς. Επίσης θα έχετε παρατηρήσει ότι οι γραμμές και ο δρόμος διασταυρώνονται. Εκείνο όμως που μπορεί να μην ξέρετε είναι γιατί αυτές οι διασταυρώσεις είναι σχεδόν πάντοτε κάθετες!
Για να μπορεί ο φύλακας – που ήταν μόνιμος και μάλιστα ζούσε στο φυλάκιο με την οικογένειά του να ελέγχει άνετα και τις 4 διευθύνσεις και οι οδηγοί των αυτοκινήτων να μπορούν να ελέγχουν πάλι άνετα τις 2 διευθύνσεις για να φυλάγονται από το «θεριό».

Αντώνης Νικολόπουλος